CERN på 70-årsjubileumsturné

Hur har CERN påverkat våra liv sedan det först togs i bruk för 70 år sedan? Vad pågår på CERN just nu, och vilka kompetenser söker CERN för att arbeta med de obesvarade frågorna om hur universum fungerar och vad det består av? Delta och lär dig mer om detta och mycket mer.

På gränsen mellan Schweiz och Frankrike finns CERN, världens mest komplexa vetenskapliga instrument för att undersöka subatomära världar. I år firar forskningsanläggningen en betydande milstolpe – sitt 70-årsjubileum. Även om mycket redan har upptäckts, känns det som om arbetet just har börjat.

Är du student och kanske aldrig har tänkt att CERN kan vara nästa steg i din karriär? Ta reda på hur det är att delta i ett av CERN:s många studentprogram och lär känna de utmaningar du skulle arbeta med på CERN. Som forskningsanläggning söker CERN personer med innovativa tankesätt och olika färdigheter, från ingenjörskonst och datavetenskap till administration och internationella relationer.

Följ med på CERNs 70-årsjubileumsturné för en dag fylld med aktiviteter, inklusive en utställning, ett inspirerande lunchseminarium och ett kvällsevenemang med ett populärvetenskapligt föredrag om aktuell forskning på CERN. Kvällsevenemanget hålls på svenska.

Lunchseminarium – Möjligheter för Studenter:

Anton Lu från CERN och Alessandro Montella, doktorand vid Stockholms universitet, talar om aktiviteterna vid CERN och de spännande möjligheter som finns för studenter.

• Tid: 12:00–13:00

• Plats: Sal E231, E-Huset, 2 våningen, Universitetscampus Luleå, Porsön, Luleå

• Registrering: Gratis, men förhandsanmälan krävs. Vegetarisk lunch ingår.

Utställning:

Lär dig om forskningen på CERN, se exempel på utrustning som svenska grupper utvecklar för olika detektor- och acceleratorprojekt, och träffa studenter och professorer som är involverade i CERN-aktiviteter.

• Tid: 10:00–16:00

• Plats: Studenttorget/B192-foajén, Universitetscampus Luleå, Porsön, Luleå

Kvällsevenemang:

Dagen avslutas med ett populärvetenskapligt kvällsevenemang om arbetet och forskningen på CERN.

• Tid: 18:00–20:00

• Plats: Vetenskapens Hus, Storgatan 53, 972 31 Luleå

• Kvällsevenemanget hålls på svenska

in 13 hours